Gideon Italiaander en Nadja de Vries kunnen hartelijk lachen om concurrenten
die zich wild ergeren aan de ramsj in hun winkel en – veel erger nog – de
rekken met afgeprijsde kleding op de stoep. Het zijn vooral bekakte
verkoopsters die de gepoederde neusjes optrekken. "’Ordinair, hoort hier
niet’, zeggen ze dan. Maar als ze denken dat niemand kijkt, komen ze hier
stiekem ook wat kopen.’

Oilily
De Vries en Italiaander staan nu drie weken in een pand op de hoek van de ‘PC’
en de Van Baerlestraat. Op de gevel zijn nog net de eerste twee letters van
Oilily te lezen. Het kindermodehuis ging failliet en de twee ondernemers
roken een buitenkansje.

Op de ramen hangen stukken karton met hun firmanamen. Binnen ligt de handel
voor het grijpen: hoedjes voor euro 5, cd’s voor euro 2,50 en riemen voor
euro 1.

Ten Kate markt
Ongebruikelijk in dit bevoorrechte deel van de hoofdstad, geeft Italiaander
grif toe. Tien jaar terug stond hij met inboedels op de Ten Kate markt. Bob
Mevius pikte er elke dag de mooiste spullen uit voor zijn winkel. Toen er op
de Overtoom ruimte vrijkwam, werden ze compagnons.

Nu gaan ze van Oud-West naar Oud-Zuid. "En ik ga hier nooit meer weg." De huur
is hoog, maar de omzet is vervijfvoudigd. "De loop zit er goed in en ook de
dames met Gucci-tasjes vinden het ‘enig’. Ik had honderd fietstasjes in
Delfts blauw-motief. Binnen een dag was ik ze kwijt."

Colbertjes
Mevius & Italiaander bezetten de helft van de winkel. De anderehelft is onder
de naam Snop - ooit hét adres voor trouwkleding in de Kalverstraat - het
domein van Nadja De Vries. Colbertjes voor euro 59. Net zo mooi als elders
in de straat, zegt ze, maar dan voor weinig. "Daar zijn ze dus niet blij
mee. Maar over een paar maanden gaan zij failliet."

De overbuurtjes bij Azzurro, een modebedrijf met drie winkels in de PC, geven
hun mening niet prijs aan de krant. Maar bedrijfsleider Anouk van den Brink
van directe buur Filippa K, een Zweeds modemerk, verhult niet dat andere
zaken niet bepaald in hun nopjes zijn met dit nieuwe visitekaartje aan het
begin van de PC. "Dit is niet verkoopbevorderend, niet chic."

'Een zeker niveau'
Verderop in de straat is commercieel directeur Jurriaan Geleynse van het
Oger-imperium geen blij man, ook al omdat de over enkele panden verspreide
modezaak juist het doelwit was van een ramkraak.

"Dit doet de straat geen goed, met die rekjes op de stoep. Wereldmerken als
Louis Vuitton komen naar deze locatie, omdat ze een zeker niveau verwachten.
Maar je kunt er weinig aan doen en alles is beter dan leegstand", verzucht
hij.

Volgens Jort Kelder, een buurtbewoner die de PC via de tv populariseerde, gaat
de crisis niet voorbij aan "de koopgoot voor de rijken." Maar naar zijn
smaak zijn het straatmeubilair en de aankleding van gevels tijdens een
verbouwing minstens zo erg als de ramsj-shop. "Overheid en winkeliers moeten
daar echt tegen optreden."

Burberry komt terug
Geleynse bestrijdt dat het opduiken van de uitdragerij zou duiden op een
diepere malaise. Van verloedering is volgens hem geen sprake. Hij wijst op
Burberry, dat in september neerstrijkt in de PC. Ook de Amerikaanse juwelier
Tifanny's bouwt een 'vlaggenschipwinkel'. "Dat trekt het niveau weer
omhoog", vindt ook Kelder.

Het komt vaker voor dat huisbazen tijdelijk 'meters wegzetten', bijvoorbeeld
als outlet tijdens een verbouwing. Leegstand kost goud geld. Volgens
Italiaander moest zijn winkel euro 45.000 per maand opbrengen. "Al betaal ik
dat niet." Hij heeft een contract voor anderhalf jaar. Elders in de straat
noemt men dat bedrag idioot. Maar volgens Geleynse blijft de locatie "A1 met
een uitroepteken" en betaalt Tiffany's een "tophuur".

Cartier overweegt vertrek
'Boutique manager' Jane Mangroe bevestigt dat het Franse juweliershuis Cartier
"niet zomaar" in de straat zit en zou overwegen weg te gaan als er meer van
dit soort winkels bijkomen. "Ik begrijp niet dat onze straat dit toelaat."

Ondernemersvereniging Museumkwartier zou dat volgens haar in de gaten moeten
houden. Ook andere winkeliers klagen dat deze club er niet in slaagt
verbouwingen en openingstijden beter te coördineren.

Manager Jeroen Bos heeft geen behoefte om commentaar te geven. "Klachten zijn
er altijd."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl